آمار مددجویان جرائم غیر عمد در کرمان رو به کاهش است

یدالله موحددر نشست هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه شعبه استان کرمان که با حضور مهندس جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور برگزار شدافزود: سال گذشته در سطح استان کرمان چهار هزار و 300 مورد تصادف وارده به محاکم را داشته ایم که 39 مورد از زندانیان فعلی مربوط به این حوادث بوده اند و امکان استفاده از کمک های ستاد دیه را دارند.
وی بیان کرد: در حوزه مهریه با آموزش های قبل از ازدواج که در کشور بی نظیر است، فعالیت های مراکز مشاوره و مواردی از این دست شاهد کاهش آمار بوده ایم.

وی یادآور شد: شش ماه ابتدای سال گذشته دو هزار و 578 مورد مطالبه مهریه داشته ایم که این تعداد در شش ماه ابتدای سال جاری با 14 درصد کاهش، دو هزار و 220 مورد بوده است و این آمار نشان می دهد فرهنگ سازی ها و ترویج فرهنگ اسلامی موجب روند کاهشی در این زمینه شده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان به وجود 119 مددجوی جرایم غیرعمد مربوط به مهریه در زندان های استان کرمان اشاره و بیان کرد: امیدواریم این آمار به صفر برسد.
رییس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان گفت: شش ماه ابتدای سال گذشته یکهزار و 622 مورد مطالبه نفقه را داشته ایم که این تعداد در مدت مشابه سال جاری با 26 درصد کاهش یکهزار و 197 مورد بوده است.
وی افزود: در حوزه مطالبه طلب از جمله وجه چک در مجموع شش ماه ابتدای سال جاری 63 نفر وارد زندان های استان کرمان شده اند.
موحد از فعالیت های انجام شده در سطح کشور در راستای حبس زدایی تقدیر کرد و گفت: با اصلاح قوانین می توان این موضوع را در حوزه های مختلف تعمیم داد و برای جرایم سبک از مجازات حبس استفاده نشود.
وی بر خوداتکایی ستادهای مردمی رسیدگی به امور دیه نیز تاکید کرد و افزود: ستاد دیه می تواند زمینه ای را فراهم کند که مددجویان جرایم غیرعمد در زمان حبس آموزش ها و کارهایی بر عهده گیرند تا ضمن درآمد زایی و تقویت بنیه مالی این ستاد، آثار فرهنگی لازم را نیز داشته باشد.
وی ضمن تقدیر از تلاش های مدیرعامل و اعضای ستاد دیه استان کرمان عنوان کرد: در ستاد دیه استان کرمان تلاش زیادی برای ایجاد زمینه آزادی مددجویان جرایم غیرعمد صورت می گیرد که جای تقدیر دارد.
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: از ابتدای فعالیت ستاد دیه در استان کرمان تاکنون در مجموع زمینه آزادی دو هزار و 267 مددجوی جرایم غیر عمد از زندان های استان با صرف 34 میلیارد و 286 میلیون ریال فراهم شده است.