ارابه مرگ هر بیست دقیقه جان یک نفر را می گیرد/ رتبه سوم کرمان در تصادفات

ارابه مرگ در ایران هر 23 دقیقه ، یک نفر ، روزانه 63 نفر ، ماهانه هزار . 860 نفر و سالانه بیش از 23 هزار و 600 نفر از هم وطنا نمان را از ما میگیرد.

به گزارش ” پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی بوتیا ” ؛ تصادف وحشتناک در محور کرمان – بم ۱۹ کشته و زخمی برجای گذاشت.

شاید هر روز با نمونه ای از این اخبار وحشتناک تصادفات و کشتار در روزنامه ها و رسانه ها مواجه شده باشید.

یکی از موضوعات مهم و البته ناراحت کننده در همه جوامع بشری تصادفات و از دست دادن نیروی انسانی است.

بالا بودن میزان تصادفات در کشور ایران به یک معضل اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی برای سیاستمداران و دولتمردان کشور تبدیل شده است اما همیشه یک سوال مهم مطرح است، علت بالابودن میزان تصادفات در کشور ایران چیست؟ آیا مسئولان مقصرند؟ آیا جاده های ایران غیر استاندارد است؟ آیا آموزش ها و مهارت در رانندگان کم است؟ و بسیاری اما و اگرهای دیگر که شاید هر کدام می تواند به نحوی مقصر از دست رفتن این حجم عظیم نیروی انسانی و خسارت های مالی است.

کشته های تصادفات جاده ای گوی سبقت را از سوانح هوایی گرفت

طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کل کشور در طول ۱۰ سال گذشته، ۲۳۵ هزار و ۵۰ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و دو میلیون و ۲۲۱ هزار نفر نیز مجروح شدند.

با مقایسه آمار تلفات انسانی حوادث رانندگی در جاده‌ها با سقوط هواپیما در ۱۰ سال گذشته در کشور متوجه می شویم که در طول این سال ها، فقط ۹۸۶ نفر در سوانح هوایی فوت کردند.

و این در حالی است که سوانح هوایی مورد توجه خاص دولت و رسانه های کشور قرار می گیرد و سقوط هر هواپیما در کشور بعد رسانه ای و تبلیغی زیادی را به دنبال خواهد داشت .

اما کشتار بی رحمانه مردم ایران در ارابه مرگی به اسم خودرو که نتیجه بی احتیاطی، عدم فرهنگ سازی صحیح، غیر استاندارد بودن جاده ها، بی کیفیتی وسائل نقلیه است هیچ گاه تا این اندازه بار تبلیغی و روانی در کشور نداشته است.

در حالی که تلفات انسانی سقوط هواپیما در ۱۰ سال گذشته با رقم ۹۸۶ کشته فقط با تلفات کشته‌های نوروزی تصادفات یکسال برابری می‌کند.

رتبه های جهانی ایران در آمار تصادفات

متاسفانه کشور ایران در بحث تصادفات از بسیاری از کشورهای دنیا پیشی گرفته و رتبه بالایی را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور بر حسب آمار جمعیتی سال ۸۵ کشته شدگان، تلفات تصادفات جاده‌ای ایران ۳۸.۲۸ درصد است در حالی که در کشورهای امارات، انگلیس و آمریکا این رقم در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب ۲۶، ۵ و ۱۴ نفر است.

این آمار نشان دهنده امار بالای تصادفات در کشور ایران است که با وجود همه طرح های نیروی انتظامی و قوانین پیش گیرانه هنوز نتوانسته است به نتیجه مطلوب برسد.

آش شور تصادفات در ایران

ارابه مرگ در ایران هر ۲۳ دقیقه، یک نفر، روزانه ۶۲ نفر، ماهانه هزار و ۸۶۰ نفر و سالانه بیش از ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر از هم‌وطنانمان را از ما می گیرد.

آش به اندازه‌ای شور شده که میزان تصادفات جاده ای در کشور را می توان با کشته های زلزله هایی همچون اذربایجان و بم مقایسه کرد.

 

حمل و نقل جاده ای در کشور در هر سه سال به اندازه زلزله بم تلفات انسانی می دهد

متاسفانه در ایران در هر ۲۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات  جان خود را از دست می دهدکه این میزان در هر سه سال به اندازه تلفات زلزله بم است. مرگ یک انسان در هر بیست دقیقه یک فاجعه انسانی است و این در حالی است که طبق امار پلیس علت عمده تصادفات برون شهری در استان کرمان ، ۳۱ درصد عدم توجه به جلو، ۱۹ درصد انحراف به چپ،۱۵ درصد تخطی از سرعت مطمئنه، ۱۰ درصد عدم رعایت حق تقدم، ۲۰ درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و ۵ درصد سایر عوامل می باشد

  آمار تصادفات رانندگی در کرمان بالاتر از میانگین جهانی است

علی رضا رزم حسینی استاندار کرمان با بیان اینکه فرهنگ رانندگی باید در استان بیش از گذشته ارتقا یابد، گفت: آمار تصادفات در استان کرمان در سطح بسیار بالاتری از میانگین جهانی قرار دارد.

و این در حالی است که یکی از علل مهم تصادفات بی احتیاطی راننده و خطای انسانی است و به نظر می رسد توجه بیشتر به بحث فرهنگ سازی در این زمینه و احترام به حقوق شهروندان می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در کاهش تصادفات در کشور داشته باشد.

 استان کرمان رتبه سوم کشوری در بحث تصادفات را داراست

بر اساس آمار هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کشور در طول ۱۰ سال اخیر استان های سمنان با ۷۷ نفر، قزوین با ۵۶ نفر و کرمان با ۴۹ نفر، بیشترین کشته و تلفات انسانی تصادف رانندگی را بر حسب جاده‌های ترانزیت به خود اختصاص داده‌اند.

و این در حالی است که بر اساس امار میزان کشته های تصادفات استان کرمان در پنج ماهه نخست امسال ۴۰۹ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۲ ، ۱۱.۱ درصد رشد داشته است.

و این جای بسی تاسف است که هر بیست دقیقه یک خانواده در کشور ایران عزادار می شود و نباید فراموش کرد که تصادف و فوت یک نفر علاوه بر خسارت های سنگین مالی که هر ساله به کشور تحمیل می کند بار روانی سنگینی نیز برای خانواده های ایرانی به همراه دارد.

وقتی تصور کنیم که هر بیست دقیقه یک فرزند یتیم و یک همسر تنها و یا یک پدر و مادر داغدار می شوند انگاه می توان به عمق این فاجعه انسانی پی برد.

حالا مسئولین جواب دهند چه کس و یا کسانی در این کشتار انسانی در ایران مقصرند؟

به امید روزی که هیچ خانواده ای به خاطر تصادف، عزیزی را از دست ندهد و عزادار نشود.