اصحاب رسانه یاوران ستاد دیه هستند

سید حجت الله موسوی قوام مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات مرکز آموزش اداره کل زندانها برگزار شد گفت : رسانه ها بازوی توانمند ستاد دیه هستند. وی در جمع نمایندگان خبرگزاریها و رسانه ها گفت یکی از یاوران و بازوهای توانمند ستاد دیه در زمینه جذب کمک های خیرین و عموم مردم و همچنین آزادی زندانیان جرائم غیر عمد رسانه ها می باشند.


وی ابتدا گزارشی از تاسیس ستاد دیه توسط توسط شهید بزرگوارلاجوردی ریاست وقت سازمان زندان ها ارائه نمودند.
ایشان با بیان اینکه این ستاد با هدف کمک به آزادی زندانیان نیازمند و آبرومند جرائم غیرعمد تشکیل شد و در استان کرمان ستاد دیه در سال 80 فعالیت خود را آغاز کرد، تصریح کرد: بخشی از زندانیان جرائم غیرعمد بدهکاران مالی از جمله چک های برگشتی و مهریه و نفقه و بخش دیگر دیه تصادفات و حوادث کارگاهی هستند که اولویت ستاد دیه ابتدا آزادی زندانیان محکوم به پرداخت دیه می باشد.همچنین زندانیانی که مدت حبس آنان بیشتر باشد در اولویت هستند.

مدیر عامل ستاد دیه استان افزود : در سال های ابتدایی، اعتبارات ستاد دیه فقط از طریق خیرین تامین می شد، اما از سال 84 ستاد دیه در ردیف بودجه دولت قرار گرفت و هر سال اعتباراتی در قالب وام های قرض الحسنه  به ستاد تخصیص داده می شود.

وی گفت: در بحث کمک به زندانیان جرائم غیرعمد دو فاکتور نیازمندی و آبرومندی مدنظر ماست زیرا زندانیانی هستند که تمکن مالی دارند ولی حاضر به پرداخت بدهی خود نیستند و این نیازمندی و آبرومندی توسط گروه تحقیق ستاد دیه که متشکل از تنی چند از خیرین و مسئولین شهر می باشد با همکاری مددکار و نماینده ستاد دیه استان مشخص می شود وی همچنین در پرداخت بدهی توسط ستاد دیه به مددجویان غیر عمد گفت : در پرداخت بدهی، بخشی از مبلغ توسط زندانی تامین، بخش دیگر از طریق مذاکره با شاکی پرونده، تخفیف گرفته و بخش دیگر از طریق ستاد پرداخت ودر نهایت  زمینه آزادی زندانی  فراهم می شود.

موسوی قوام افزود: رسالت ستاد دیه بر دو محور درمان(تامین منابع مالی) و پیشگیری تعریف شده که پیشگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است و این اصل را در اولویت کار قرار داده ایم که در نتیجه رسالت پیشگیری و فرهنگ سازی شاهد کاهش چشمگیر زندانیان بدهکار دیه در سطح زندانهای استان بوده ایم ..

 
وی بیان کرد: براساس آخرین آمار، در حال حاضر 160 مددجوی واجد شرایط جرائم غیرعمد در زندان های استان تحمل حبس می نمایند که از این تعداد 90 نفر ورودی سال های 93 و 94 به زندان می باشند که در اولویت کار ستاد دیه آزادی این تعداد مددجوی جرائم غیر عمد در سال جاری هستند.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان با بیان اینکه 70 نفر از مددجویان واجد شرایط در سال جاری وارد زندان های استان شده اند، افزود: از 160 نفر مددجوی واجد شرایط، 12 نفر بدهکار دیه و سایر موارد بدهکاران مالی هستند که نزدیک به 100 نفر از آنها بحث مهریه و نفقه است و متاسفانه این مسئله در سطح کشور زیاد است و براساس آمار، هر روز یک نفر به علت  عدم پرداخت مهریه در استان کرمان وارد زندان می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از برنامه ها و سیاست های مهم ستاد دیه که سالانه در کشور برگزار می شود، جشن های گلریزان است که با هدف اطلاع رسانی و جذب کمک های مردمی و خیرین صورت می گیرد.

موسوی قوام بیان کرد: نخستین روز از هفته قوه قضائیه به نام “اطلاع رسانی و حمایت از مددجویان بدهکاران مالی در جرائم غیرعمد” نامگذاری شده که مصادف با 15 ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن(علیه السلام) است.

وی با اشاره به اینکه در این روز در 10 شهرستان استان کرمان که دارای زندان هستند، به طور همزمان جشن گلریزان برگزار می شود، اظهار کرد: جشن های گلریزان در شهرستان های کرمان، جیرفت، کهنوج، منوجان، بافت، زرند، رفسنجان، سیرجان، شهربابک و بم برگزار خواهد شد.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان گفت: برای آزادی 90 نفر زندانی که در اولویت کار ستاد هستند، 2 میلیارد تومان نیاز است و همکاری با ستاد تنها به پرداخت وجه و کمک های مالی نیست . خیران می توانند در جلب رضایت شاکی و اخذ تخفیف بدهی  هم با ستاد دیه همکاری داشته باشند.

وی افزود: شماره حساب های 0200600262002سیبا بانک ملی ، شماره حساب 32/2314890 بانک ملت،شماره حساب 4004 بانک تجارت و شماره کارت تجارت 6273539991667693 آماده دریافت کمک های مردمی و خیران برای کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد می باشند.

موسوی قوام تصریح کرد: همچنین با همکاری روابط عمومی ستاد دیه کشور سامانه  #7777034*780* برای کمک به زندانیان نیازمند  جرائم غیر عمد راه اندازی گردیده تمامی کسانی که تلفن همراه دارن با داشتن رمز دوم کارت عابر بانک خود می توانند از مبلغ 1000 تومان تا 200 هزار تومان به آزادی زندانیان غیر عمد کمک کنند.

وی بیان کرد: ستاد دیه استان کرمان در سال 93 رتبه سوم کشور را کسب کرد که ارزیابی در 12 مورد صورت گرفت و ارزیابی سال 94 در حال انجام است .

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان با اشاره به عملکرد این مجموعه گفت: ستاد دیه استان طی 14 سال فعالیت خود 2 هزار و 417 نفر را از زندان آزاد کرده که 593 نفر از این تعداد بدون پرداخت وجه و با اخذ رضایت شاکی آزاد شده اند.

وی افزود: یک هزار و 824 نفر با پرداخت حدود 349 میلیارد ریال وجه آزاد شده اند و یک هزار و 82 نفر از طریق پرداخت های بلاعوض و از محل کمک های خیرین و مردمی بوده که مبلغ 165 میلیارد و 788 میلیون ریال را شامل شده است.

موسوی قوام تصریح کرد: همچنین در سال های گذشته به 586 نفر تسهیلات بدون سود پرداخت شده و 156 نفر از طریق صندوق تامین خسارت های بدنی کشور آزاد شده اند و صندوق تاکنون بیش از 88 میلیارد ریال به استان کرمان پرداخت کرده است.

وی بیان کرد: استان کرمان در زمینه اخذ رضایت شاکی از استان های موفق کشور بوده و با مذاکره 731 نفر از شاکیان پرونده ها، مبلغی حدود یک هزار میلیارد تومان طی چند سال گذشته رضایت شاکی اخذ شده است.

موسوی قوام اظهار کرد: تا پایان سال گذشته 65 جشن گلریزان در استان کرمان برگزار شده و حدود 42 میلیارد و 465 میلیون ریال تعهد خیران را داشته ایم و کمک های وصول شده، بیش از 34 میلیارد ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای با بانک رسالت استان کرمان امضا کرده ایم که براساس آن، افراد خیری که قصد کمک دارند، اما در حا حاضر توان پرداخت مبلغ یکجا را ندارند، با معرفی نامه از طریق ستاد دیه به بانک معرفی و پس از اخذ وام بصورت ماهیانه اقساط پرداخت می نمایند .