افزایش آمار طلاق، آسیب زیادی به پیکره‌ی جامعه وارد می‌کند

رییس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: اگر از افزایش دعاوی و جرایم غفلت کنیم، ممکن است این معضل عمیق‌تر و پیچیده‌تر هم بشود.

به گزارش کرمان‌شهر آن‌لاین، یدالله موحد در دیدار با جمعی از دانشگاهیان با بیان این‌که جامعه امروز با کثرت دعاوی و جرایم دست‌وپنجه نرم می‌کند، تاکید کرد: باید این مهم را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم و به‌دنبال راه علاج باشیم.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌های بهداشت حقوقی و قضایی در زمینه‌ی کاهش دعاوی و جرایم مفید است، گفت: باید در رفتار حقوقی جامعه در راستای جلوگیری و پیش‌گیری از جرایم بازنگری کنیم.
وی ادامه داد: جامعه باید در برابر بسیاری از جرایم و دعاوی واکسینه شود و بهداشت در امور حقوقی و قضایی، مورد توجه قرار گیرد و به مردم آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم.
موحد بیان کرد: مردم را باید با روابط حاکم بر روابط اجتماعی آشنا کنیم و فرهنگ سلامت جامعه را ارتقا دهیم.
وی افزود: دعاوی و جرایم از نظر ما برای جامعه ویروس هستند و چنان‌چه این ویروس زیاد شود، روابط اجتماعی را آلوده می‌کند و موجب افزایش دعاوی و پرونده‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: افزایش آمار طلاق، یک آسیب اجتماعی است که آسیب زیادی به پیکره‌ی جامعه و خانواده‌ها وارد می‌کند.
رییس‌کل دادگستری استان کرمان هم‌چنین بهداشت حقوقی و جزایی برای کاهش دعاوی و ارتقای فرهنگ حقوقی و قضایی جرم را مورد تاکید قرار داد و گفت: قوه قضاییه با راه‌اندازی معاونت فرهنگی و معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم، در راستای ارتقای فرهنگ حقوقی و قضایی جرم تلاش می‌کند، اما آحاد جامعه، مدیران، نخبگان و فرهیختگان نیز باید در این زمینه تلاش کنند.
موحد افزود: بسیاری از مسائلی که در درون دستگاه قضایی در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود، موضوع‌های فرهنگی و یا اجتماعی است و نباید مسائل فرهنگی و اجتماعی را به موضوع‌های انتظامی و قضایی تبدیل کنیم و جامعه باید تلاش کند مسائل فرهنگی در درون دستگاه‌های فرهنگی رفع شود.

وی با بیان این‌که قضات و کارشناسان دستگاه قضایی قصد دارند گفت‌و‌گوی متقابلی با حضور در دانشگاه داشته‌ باشند و علاوه بر ارائه‌ی اطلاعات و هشدارها، صحبت‌های دانشگاهیان را نیز بشنوند، از تدوین برنامه‌ای برای ارائه‌ی اطلاعات به دانشگاهیان از سوی دستگاه قضایی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این طرح، سرانه‌ی ارتباط دستگاه قضایی با هر دانشجو 15 دقیقه پیش‌بینی شده‌است.
موحد با اشاره به این‌که طلاق توافقی در صدر دعاوی حقوقی استان کرمان قرار دارد، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آتی شاهد کاهش آمار پرونده‌ها در دستگاه قضایی باشیم.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته امروز شاهد افزایش رشد آمار طلاق و جرایم هستیم.