توسعه فرهنگ نیکوکاری از اهداف ستاد دیه است

یدالله موحد رئیس کل دادگستری و رئیس هیئت مدیره ستاد دیه استان در نشست مشترک اعضاء هیئت مدیره ستاد دیه با مسئولین بخش های شهرستان کرمان (ائمه جمعه ، بخش داران ، مسئولین قضایی و روسای شورای شهر) گفت :توسعه فرهنگ نیکوکاری برای افزایش کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد از اهداف ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه است.

وی گفت: در حال حاضر موضوع جمعیت کیفری زندان ها یکی از پیچیده ترین مشکلات مردم دنیا در حوزه قضایی است

وی در ادامه عنوان نمود: ستاد دیه در سطح کشور در راستای کاهش جمعیت کیفری و حل فصل مسائلو مشکلات مربوط به زندانیان جرائم غیر عمد و بدهکاران مالی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: اکنون قریب 10 میلیون نفر انسان در زندان های دنیا بواسطه ارتکاب جرایم در حال تحمل کیفر هستند که کشور ما در این زمینه رتبه هشتم دنیا را دارد.

رییس هیئت مدیره ستاد دیه استان کرمان گفت: برای کشوری که می خواهد الگویی برای جهان اسلام ارایه دهد و دارای احکام، فرهنگ و ضوابط اجتماعی، قضایی و اخلاقی اسلامی است، این تعداد جمعیت کیفری زیبنده نظام نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی مردم و مسوولان کشور متوجه این آسیب و عیب شده اند و یکی از سیاست های بسیار مهم کشور، کاهش جمعیت کیفری است که سال ها در این زمینه تلاش شده است.

موحد خاطرنشان کرد: سال 84 که به دلیل نقص در وضعیت بیمه شخص ثالث و قوانین شاهد ورود جمعیت انبوهی از مددجویان جرایم غیرعمد به زندان ها بودیم، ستاد دیه در کشور راه اندازی شد.

وی گفت: صندوق تامین خسارت های بدنی نیز به منظور جبران خسارت های بدنی ناشی از تصادفات در کشور راه اندازی شده و تاکنون خدمات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اما با مشکلاتی نیز روبرو است.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: در حال حاضر یکهزار و 500 مددجوی جرایم غیر عمد دیه بدهکار در سطح کشور در زندان هستند که این میزان در کرمان 37 نفر است.

وی کاهش آسیب و جمعیت کیفری زندان های کشور را از دیگر اهداف ستاد دیه ذکر کرد و گفت: ستاد دیه در استان کرمان خدمات ارزشمندی را ارایه کرده است.

به گفته وی سال گذشته در مجموع هشت هزار و 400 نفر از مددجویان جرایم غیرعمد از زندان های کشور آزاد شدند که این تعداد در استان کرمان 180 نفر بوده است.