جشن گلریزان در چهار شهرستان جنوبی کرمان برگزار گردید

همزمان با سالرزو ولادت با سعادت حضرت زینب (س) جشن گلریزان چهار شهرستان جنوبی استان که عبارتند از شهرستانهای کهنوج ، فاریاب،رودبارو قلعه گنج با محوریت  شهرستان کهنوج در جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد با حضور ائمه جمعه ، فرمانداران ، روسای دادگستری ها، دادستان، مدیر کل اداره زندانهای استان ، مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان ، هنرمند محبوب کشور استاد رضا رویگری ، تعدادی از مسئولین قضایی و اجرایی و جمع کثیری از مردم خونگرم این چهار شهرستان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد واحد کهنوج برگزار گردید.

ابتدا فرماندار شهرستان کهنوج ضمن خیر مقدم به همه خیرین ، نیکوکاران و عموم مردم از حضور گرم همه جهت مشارکت در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تشکر کرد.ایشان اظهار امیدواری نمودند که انشاالله با همکاری و دست خیرین نیکوکاران و مسئولین محترم زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد در چهار شهرستان مذکور بوجود آید.

حجه الاسلام والمسلمین افشار منش امام جمعه کهنوج گفت : انجام کار خیر و گره گشایی از کار بنده خدا لیاقت می خواهد که خداوند این لیاقت و گره گشایی از بنده خود را نصیب هر کسی نمی کند وی همچنین در خصوص تاثیر کار خیر در زندگی انسانها گفت : فرد ممکن است کار خیر را انجام دهد و هیچ توقعی از کسی  نداشته باشد و فقط برای رضای خداوند باشد و آن زمانی که خود گرفتار می شود ثواب همین کار خیر به فریاد او می رسد .پس بیاید همه با هم دست کسانی را بگیریم و بند رها نمائیم که ناملایمات و دست روزگار آن و خانواده اش را گرفتار نموده است.

در ادامه علی ولی نیا مدیر کل اداره زندانهای استان و نائب رئیس هیئت مدیره ستاد دیه در خصوص آثار اجتماعی وزیان بار ی که برای خانواده زندانیان جرائم غیر عمدرخ می دهد گفت :علاوه بر آثار مخربی که برروی فرزندان در جامعه بوجود می آید و ممکن است فرزندان خانواده را به راه خلاف و در نهایت زندان بکشاند بیشترین ضربه را همسر زندانی می خورد در مواردی که حبس طولانی باشد همسر تمایل بیشتری برای جدایی پیدا می کند ممکن است به فساد اخلاقی و تباهی راه پیدا کندکه تهدید برای سلامت اجتماع خواهد بود.

در ادامه سید حجت الله موسوی قوام مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه تاسیس ستاد دیه یاد شهید بزرگوار لاجوردی را گرامی داشت و او را مرد خستگی ناپذیر سازمان زندانها نامید.

وی همچنین به ارائه گزارشی از عملکرد ستاد دیه در سال جاری پرداخت و اعلام نمود از ابتدای سال نود و سه تعداد 147 زندانی جرائم غیر عمد با پرداخت مبلغ 33/655/000/000 ریال از سطح زندانهای استان آزاد شدند موسوی گفت از ابتدای تاسیس ستاد دیه استان تعداد 2166 زندانی جرائم غیر عمد از سطح زندانهای استان آزاد شدند.

مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان از آمار تامل برانگیز ورود جوانان محکوم به پرداخت مهریه و نفقه به زندان اظهار تاسف نمود و عنوان داشت متاسفانه بر اساس باور های غلط و چشم به هم چشمی در سطح جامعه و عدم تعهد زوجین به زندگی مشترک روز انه شامل ورود جوانان محکوم به پرداخت مهرهی و نفقه به زندان هستیم.

مهمان ویژه این مراسم رضا رویگری بازیگر نام آشنای کشور مان بود وی فرهنگ گلریزان را یکی از ارزشمند ترین میراث معنوی کشور برشمرد  و تصریح کرد:  گلریزان از فرهنگ های حسنه ایرانی- اسلامی است که  ریشه در بسیاری از اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان دارد. توسعه فرهنگ حسنه گلریزان گامی بزرگ در حفظ کرامت اجتماعی افراد نیازمند و جلوگیری از فروپاشی و گسست کانون خانواده است .

 سالاری رئیس دادگستری کهنوج گفت :محکومان مهریه و چک‌های بلامحل ۸۰درصد تعداد زندانیان نیازمند را تشکیل می‌دهند.

سالاری خاطر نشان کرد:در هر حال واقعیت این است که امروزه با افزایش میزان مهریه در جامعه روبه‌رو هستیم. به طوری که گاهی مواقع موارد عجیب و نامتعارفی نیز مانند تعیین مهریه بر اساس ارتفاع قله هیمالیا و یا فاصله زمین تا کره ماه نیز مشاهده می‌شود.
گویا خانواده‌ها فقط به فکر مطرح شدن در میان دوستان و آشنایان خود هستند و به خوشبختی فرزندانشان نمی‌اندیشند.

مهریه مهمترین بخش تصمیم بزرگ ازدواج است، لذا نیاز است که در تعیین آن تمامی حد و حدود عدالت رعایت شود، به طوری که نه حقی از زن ضایع شود و نه مرد برای مهریه زیر بار سنگینی از تعهد برود.
تعیین مهریه‌های بالا پدیده‌ای است که در میان خانواده‌های ایرانی رواج پیدا کرده است، در حالی که در گذشته اینگونه نبود و خانواده‌ها مهریه زیادی را برای زوجین در نظر نمی‌گرفتند، زیرا باور داشتند که مهریه عاملی برای خوشبختی نیست، اما متأسفانه امروزه تعیین مهریه در اغلب ازدواج‌ها بر اساس نظر دختر و پسر انجام می‌شود. خانواده فقط نقشی نمادین دارد و با توجه به اینکه دختران مهریه را عاملی برای خوشبختی و بقای زندگی خود می‌دانند، به همین دلیل تصور می‌کنند مهریه بیشتر زندگی بهتر را به همراه دارد.

در این مراسم که با اجرای برنامه های  فرهنگی و هنری همراه بود مبلغ یک میلیاردو هشتصد میلیون ریال تعهد خیرین و کمک های مردمی جمع آوری گردید در پایان از خیرین و برگزار کنندگان این مراسم با اهداء لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.