خیران می توانند در گرفتن رضایت از شکات یاری رسان ستاد دیه باشند

سید حجت‌الله موسوی‌قوام مدیرنمایندگی ستاد دیه استان کرمان در مراسم جشن گلریزان شهرستان سیرجان که در تالار المپیک برگزار شد، اظهار داشت: ۲۶۰ زندانی جرائم غیر عمد درسطح زندان‌های استان تحمل حبس می نمایند که برای آزادی آنها ۸ میلیارد ریال نیاز است و ضرورت دارد خیران برای آزادی آنها به ویژه در ماه مبارک رمضان که دل ها به یکدیگر نزدیک تر است کمک کنند.

موسوی قوام بیان داشت: خیران می‌توانند در بخش اخذ رضایت و تخفیف بدهی ازشکات پرونده ها نیز پادرمیانی و اقدام نمایند و در قالب گروه‌های هیأت‌ گذشت در هر شهرستان و جهت اخذ رضایت و یاری رساندن به ستاد دیه اقدام و زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد را فراهم و آنان را به آغوش گرم خانواده باز گردانند.

 

وی با اشاره به اجرای طرح هر مسجد یک آزادی افزود: این طرح می‌تواند زندانیان غیرعمدی که اهل محله‌ها هستند را با کمک امام جماعت و اهل مسجد و محله از طریق جمع‌آوری مبلغ یا پادرمیانی و اخذرضایت شاکی نسبت به آزادی مددجو فراهم کند.

موسوی‌قوام با تاکید بر مهریه‌های پایین و کم در ازدواج‌ها گفت: بیش از ۶۰ درصد زندانیان غیرعمد در زندان‌های استان به‌دلیل ازدواج‌های ناموفق وعدم پرداخت  مهریه و نفقه نسبت به زوجه خود در گیر زندان شده اند  که نیازمند فرهنگ‌سازی جامعه در ازدواج‌های آگاهانه و توجه خانواده‌ها به تشکیل زندگی فرزندان است.

 

مدیرنمایندگی ستاد دیه استان از اعلام فتوای مراجع تقلید در زمینه پرداخت زکات فطریه برای آزادی زندانیان غیرعمد خبر داد و گفت: مردم می‌توانند مبالغ زکات فطریه خود را به حساب ۰۲۰۰۶۰۰۲۶۲۰۰۲ بانک ملی ستاد دیه استان واریز و نسبت به آزادی این زندانیان از این طریق هم کمک نمایند.

 

وی افزود: به ازاء هر مبلغ جمع‌آوری شده شهرستان‌ها برای آزادی زندانیان غیرعمد همین مقدار مبلغ را ستاد دیه استان نیز کمک می‌کند تا بتوانند شهرستان‌ها زندانیان غیرعمد خود را از زندان نجات دهند.

 

موسوی‌قوام در پایان گفت : از ابتدای تشکیل ستاد دیه استان در سال ۸۰ مبلغ ۴۰۶ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال جمع‌آوری شده و با این مبلغ ۲ هزار و ۶۴۸ نفر از زندانیان غیرعمد از زندان‌های استان آزاد شدند که ۶۲۷ نفر با وساطت و پادرمیانی افراد و خیران بدون پرداخت هیچ گونه وجهی بوده است.

در این مراسم خیرین مبلغ 1 میلیارد ریال را برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد تعهد نمودند.