فرهنگ سازی و پیشگیری در ورود زندانیان غیر عمد به زندان یک بسیج عمومی نیاز دارد

جشن گلریزان ویژه زندانیان زن جرائم غیر عمد استان با مشارکت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان روز چهارشنبه مورخه 94/11/14 با حضور مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان، مدیر عامل ستاد دیه استان ، تنی چند از اعضاء هیات مدیره ستاد دیه استان ، نمایندگان امور بانوان در ادارت کل استان و جمعی از خیرین در تالار بهارستان برگزار گردید.

موسوی قوام مدیر عامل ستاد دیه استان در این مراسم گفت :ستاد دیه در سال 1369 توسط شهید بزرگوار سید اسدالله لاجوردی پایه ریزی گردید و در

سال 1378 بصورت رسمی کار خود را آغاز نموده است و بحمد الله تا کنون موفق به آزادی تعداد زیادی از زندانیان جرائم غیر عمد در سطح کشور و استان شده است.

ایشان با بیان این مطلب که فرهنگ سازی و پیشگیری در ورود زندانیان جرائم غیر عمد به زندان یک بسیج عمومی نیاز دارد خاطر نشان کرد ستاد دیه در حوزه درمان نمره قبولی دارد اما در بحث پیشگیری که هدف اصلی ستاد است تنها وظیفه این نهاد مردمی نیست بلکه همه اقشار جامعه موسسات علمی ومجموعه های فرهنگی باید در این زمینه تلاش کنند.

وی افزود : ستاد دیه استان از ابتدای تاسیس موفق به آزادی تعداد 2331 زندانی جرائم غیر عمد از سطح زندانهای استان با پرداخت مبلغ سیصد و بیست و شش میلیاردو و چهارصد و هشتاد و یک میلیون ریال شده است . همچنین ستاد دیه استان از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 121 مددجوی جرائم غیر عمد را با پرداخت مبلغ چهل و چهار میلیاردو بیست و چهار میلیون ریال از سطح زندانهای استان آزاد نموده که تعداد 4 نفر از آنان زن می باشند .

موسوی قوام در ادامه گفت :در حاضر تعداد 154 زندانی جرائم غیر عمد در سطح زندانهای استان تحمل حبس می نمایند که بالاترین آماردر نوع جرائم مربوط به محکومین به مهریه و نفقه با تعداد 91 مددجومی باشد و بعد از آن محکومین بدهکار مالی با تعداد 44 مددجو و محکومین به پرداخت دیه با تعداد 19 نفر هستند که برای آزادی آنان مبلغی بالغ بر 65 میلیارد ریال نیاز است .

مدیر عامل ستاد دیه استان با توجه به آمار بالای مددجویان مهریه در زندانهای استان خواستار توجه بیشتر خانواده ها در امر ازدواج فرزندانشان شد و این جمله را که متاسفانه در خانواده ها رایج شده مهریه را کی داده و کی گرفته یک  باور و جمله غلطی عنوان کرد و گفت این جمله بایستی از ذهن پاک شود چرا که این یک تعهد است و زوج باید به محض مطالبه مهریه توسط همسر خود به آن عمل کند.

در ادامه این مراسم خانم حسینی مشاور استاندار و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های خیر خواهانه ستاد دیه عنوان نمودند : برای اولین بار به مناسبت سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجراداره کل امور بانوان استانداری استان با همکاری و مشارکت ستاد دیه استان جشن گلریزان را به منظور کمک به زندانیان زن جرائم غیر عمد برگزار نموده است  امید است این مراسم هر ساله جهت آزادی زندانیان زن غیر عمد برگزار گردد تا کانون گرم یک خانواده به راحتی از هم گسسته نشود.

در پایان این مراسم نمایندگان بانوان ادارات کل استان و تعدادی از خیرین مبلغ105/000/000  ریال را در جهت آزادی زندانیان زن غیر عمد تعهد نمودند.

لازم بذکر است یک نفر زندانی زن بدهکارمالی در زندان  شهرستان بافت تحمل حبس می نماید که انشالله زمینه آزادی ایشان در ایام الله دهه فجر فراهم می گردد./