مدیرعامل ستاد دیه کشور: نباید پول مفت به کسی داد

ه گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیداسدالله جولایی طی سخنانی در نشست خبری افزود: از تعداد 8000 نفر، 120 نفر خانم هستند.

جولایی تصریح کرد: از 8000 هزار زندانی، 1000 نفر بدهکار دیه در تصادفات، 2000 نفر بدهکار مهریه و 4400 نفر بدهکار در صدور چک بلامحل و 350 نفر بابت پرداخت نفقه در زندان هستند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: به کمک ستاد دیه قانون پنج ساله آزمایشی بیمه اجباری شخص ثالث که مدت اجرای آن بیستم شهریور امسال به پایان رسید و به مدت یک سال و نیم تا پایان سال 93 تمدید شد که لازم است تا قبل از پایان این تمدید مدت لایحه دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث از وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت تقدیم و پس از تصویب در کمیسیون اجتماعی دولت جهت طرح، تصویب و ابلاغ تقدیم مجلس شود.
جولایی افزود: بدیهی است پس از طرح در کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون اصلی و طرح در کمیسیون های فرعی و طرح در صحن علنی و تصویب نهایی جهت اجرا به دولت محترم ابلاغ شود که طی این مراحل بایستی تا قبل از پایان اسفند ماه سال 1393 انجام و اقدام شود.

وی یادآور شد: در قانون بودجه امسال برای ستاد دیه 200 میلیارد تومان اعطای قرض الحسنه توسط بانک های عامل تصویب شده است.

جولایی با اشاره به عملکرد ستاد دیه اظهار کرد: در 24 سالی که از تاسیس ستاد دیه می‌گذرد،‌ بیش از 75 هزار زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری با کمک این ستاد در سراسر کشور از زندان آزاد شدند.

وی افزود: در سال گذشته، 9 هزار و 206 بدهکار نیازمند که جمع بدهی آنها با مبلغ 896 میلیارد تومان بود و در زندان بودند پس از طی جدول فرآیند آزادسازی به کمک ستاد دیه آزاد شدند. همچنین در 31 استان همکاران ما توانستند بیش از 56 درصد این مبلغ را از شکات و طلبکاران رضایت بگیرند که مبلغ آن 505 میلیارد تومان بود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: در 10 سال گذشته، حدود 50 هزار راننده به دلیل تصادفات در زندان بودند که این آمار به تدریج کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه به دنبال پیشگیری و درمان هستیم، ادامه داد: پیشگیری یعنی اصلاح و اجرای قانون. در این راستا قانون بیمه اجباری شخص ثالث هم ناقص بود، هم ناقص اجرا می‌شد. با آسیب‌شناسی در ستاد دیه متوجه شدیم که بیش از 50 درصد کسانی که به دلیل تصادفات در زندان هستند گواهینامه ندارند و بیش از 80 درصد بیمه شخص ثالث نداشتند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: از سال‌های 1378 تا 1387 یعنی حدود 10 سال ستاد دیه کشور کار کارشناسی را شروع کرده و در اردیبشهت‌ماه سال 87 قانون بیمه اجباری شخص ثالث به تصویب رسید که قبل از اصلاح این قانون،‌ روزانه حدود 57 تا 60 راننده وارد زندان می‌شدند ولی پس از اصلاح آن‌، این تعداد کاهش یافت و روزانه یک الی دو نفر راننده وارد زندان می‌شوند.

جولایی با بیان اینکه از 20 شهریورماه سال جاری مدت پنج ساله آزمایشی قانون بیمه شخص ثالث به پایان رسید، ادامه داد: باید قبل از پایان این تاریخ تکلیف این قانون روشن می‌شد که ستاد دیه با کمک کمیسیون اقتصادی مجلس و نمایندگان توانست در روزهای پایانی اتمام این قانون، یک سال و نیم دیگر یعنی تا پایان سال 93 این قانون را تمدید کند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: بر اساس بررسی های انجام شده در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 90، میزان خسارات مربوط به تصادفات 52 هزار میلیارد تومان بوده است.

جولایی با تاکید بر اینکه طرح جامع «اصلاح عبور و مرور مربوط به رانندگی» را به وزارت ارشاد ارائه داده‌ایم افزود: اگر این طرح به تصویب برسد مردم کمتر دچار تصادفات می‌شوند؛ زیرا حدود 20 هزار انسان در تصادفات کشته می‌شوند.

وی درباره مبحث درمان که یکی دیگر از اقدامات ستاد دیه است گفت: برای بحث درمان کمک‌های مردمی زیادی شده است و ما برای تامین منابع مالی‌، مراسم جشن گلریزان را از سال 1369 تاکنون داشته‌ایم و در سال‌های 89 تا 92،‌ 664 مراسم گلریزان در ماه مبارک رمضان برگزار کردیم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: در گلریزان امسال 22 میلیارد تومان کمک‌های مردمی از سراسر کشور داشتیم که مقام معظم رهبری در سال 92، 120 میلیون تومان به این ستاد کمک فرمودند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور تاکید کرد: از ابتدای امسال تا 20 آبان‌ماه،‌حدود 20 هزار نفر به خودپردازهای ستاد دیه مراجعه و کمک کردند که مبلغ سه میلیارد تومان شده است. در تاسوعا و عاشورا امسال دو نفر به ستاد دیه مراجعه کردند و هر کدام 102 و 103 میلیون تومان به این ستاد کمک کردند.

جولایی تاکید کرد: 5 درصد از جوایز قرض‌الحسنه 5 بانک‌ عامل ستاد دیه به زندانیان استان‌های محروم و تحت پوشش این ستاد تعلق می‌گیرد که تاکنون 12 میلیارد تومان از محل 5 درصد جوایز این بانکها به ستاد دیه داده شده است.

وی با بر شمردن مبالغ دیه انسان در ماه‌های عادی و حرام،‌ گفت: مبلغ دیه انسان در ماه‌های عادی 114 میلیون تومان و در 4 ماه حرام قمری 152 میلیون تومان است.

جولایی با بیان اینکه به کمک این ستاد توانستیم پرداخت کمک های بلاعوض به زندانیان را ممنوع کنیم، ادامه داد: در این راستا قراردادی با سازمان اقتصاد اسلامی و بانک تجارت منعقد کردیم و به جای پرداخت کمک بلاعوض،‌ اعطای تسهیلات بدون بهره به زندانیان را در نظر گرفتیم، البته پیش‌نویسی را نیز برای انعقاد با بانک های ملت، صادرات و پاسارگاد تهیه کرده‌ایم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با بیان اینکه حدود دو ماه است که پرداخت کمک بلاعوض به زندانیان ممنوع و به جای آن تسهیلات بدون بهره با آنها می دهیم گفت: نباید پول مفت به کسی داد.

وی افزود: در 4 زمینه تصادفات، مهریه، چک و نفقه ستاد دیه کشور مطالعه و بررسی می‌کند. برای مثال جهت آگاهی دهی عمومی تعداد 4 جزوه (قطع جیبی) تهیه و منتشر نموده است.

جولایی درباره زندانیان مربوط به مهریه گفت: اگر کسی بیش از 110 سکه تعهد در مورد پرداخت داشته باشد، مازاد این تعداد اگر نداشته باشد زندانی ندارد، ولی تا 110 سکه اگر توان پرداخت دارد، باید پرداخت شود.