کاهش چشمگیر زندانیان بدهکار دیه جرائم غیر عمد در زندانهای استان کرمان

سید حجت الله موسوی قوام مدیر عامل ستاد دیه شعبه استان روز سه شنبه در آخرین جلسه هیات مدیره این ستاد در سال جاری که در محل سالن اجتماعات دادگستری استان برگزار شد اظهار داشت: یکی از وظایف مدیر عامل ستاد دیه ارائه گزارش عملکرد و فعالیتهای این ستاد است.

وی بیان داشت: از ابتدای سال 94 تا کنون  25 جلسه هیئت مدیره با 53 مصوبه داشته‌ایم که 40 مصوبه آن اجرایی شده و 13 مصوبه را نیز در دست اقدام داریم.

همچنین براساس آمار موجود زندانیان جرائم غیر عمد در سطح زندانهای استان کاهش چشمگیری در ورود زندانیان بدهکار دیه در جرائم غیر عمد داشتیم و در حال حاضر تنها 8 نفر مددجوی بدهکار دیه در زندانهای استان داریم که همه آنها ظرف یکماه گذشته وارد زندان شده اند البته لازم بذکر است در بحث رسالت ستاد دیه که حول دو محور پیشگیری و درمان می باشداقداماتی صورت گرفته که خود باعث کاهش ورود زندانیان بدهکار دیه به زندان شده است در بحث فرهنگ سازی کارهایی متنوع و گوناگونی انجام گرفته است اما باز هم کم است ولی در بحث درمان (آزادی زندانی) همچنان کار ستاد دیه در حال انجام است.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان اضافه کرد: 193 پرونده مددجویان جرائم غیرعمدی طی سال جاری درکمیسیون های تشخیص وام مطرح تا الان که منجر به آزادی 174 مددجو با پرداخت مبلغ 58 میلیاردو 190 میلیون ریال شده است.

موسوی‌قوام ابراز داشت: از کل مبلغ پرداخت شده جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد مبلغ 6 میلیاردو 964 میلیون ریال از محل کمک های مردمی ، مبلغ 7میلیاردو 238 میلیون ریال از محل کمک های ستاد دیه کشور،مبلغ 36 میلیاردو 69 میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق تامین خسارتهای بدنی و مبلغ 7میلیاردو 719 میلون ریال از محل اعتبارات قرض الحسنه دولتی پرداخت گردیده است .

همچنین با تلاش مددکاران و نمایندگان ستاد دیه در زندانهای استان با 120 نفر از شکات پرونده های مذاکره گردیده که در نهایت بیش از مبلغ 172 میلیاردو 972 میلیون ریال رضایت و گذشت اخذ گردیده است . تعداد 74 مددجو هم مبلغی از بدهی خود را با پرداخت 88 میلیاردو 961 میلیون ریال تامین نموده اند.

موسوی قوام در ادامه بیانات خود گفت : با پیگیری نماینده بیمه ایران در استان مقرر گردید تعداد 9 نفر از زندانیان بدهکار دیه که  دارای بیمه نامه از شرکت توسعه می باشند ودر حال حاضر بدلیل ورشکستگی و عدم تعهدات شرکت مذکور در زندان تحمل حبس می نمایند تا پایان سال جاری از زندان آزاد گردند.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان ادامه داد: دیدار با مددجویان جرائم غیرعمدی هر چهار ماه یک بار در استان کرمان انجام شده است.

وی از برگزاری گردهمایی فصلی مددکاران، نخستین همایش تجلیل از خیران و یاوران ستاد دیه استان کرمان، نخستین جشن گلریزان بانوان زندانی و جشن‌های گلریزان کرمان و بم طی سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: 80 درصد تعهدات خیران در جشن‌های گلریزان وصول شده است.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان با اشاره به آزادسازی 157 نفر مددجوی جرائم غیرعمد طی سال گذشته عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 174 مددجوی جرائم غیرعمد در استان کرمان آزاد شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری این تعداد به 200 نفر برسد.

موسوی‌قوام اظهار داشت: 108 نفر مددجوی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان کرمان داریم که فقط 9 نفر ورودی سال 93 هستند. وی در پایان گفت که برای آزادی این تعداد مددجوی غیر عمد استان بیش از مبلغ 60 میلیارد ریال نیاز است.