گام دوم کاهش تلفات رانندگی برداشته می شود

مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگی یک گام دیگر در کاهش تلفات رانندگی برداشت. طرح جدید که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده بود در صورت تصویب آن تلفات تا پایان برنامه پنجم توسعه تلفات 40 درصد کاهش می یابد.

به گزارش مهر،ابتدای هفته جاری رئیس پلیس راهور در نشست خبری اعلام کرد پلیس بسته ویژه ای را برای کاهش 30 تا 40 درصدی تلفات تا پایان برنامه پنجم توسعه تدوین کرده است که در اختیار دولت و مجلس قرار می گیرد. این طرح هیچ گونه بار مالی اضافی را تحمیل نمی کند و از طریق بودجه های مصوب بار مالی ان تامین می شود. این گفته ها باعث شد تا بار دیگر توجهات به مقوله کشته شدن سالانه نزدیک به 19 هزار ایرانی و وارد آمدن صدهاهزاران میلیارد تومان خسارت به کشور در کانون توجهات قرار گیرد. طرحی که براساس آن تا دو سال آینده باید 7600 نفر کمتر در تصادفات جانشان را از دست دهند. آماری که در صورت وقوع می تواند جهشی بزرگ در میزان کاهش تلفات باشد و ایران را به رتبه نخست در میزان تلفات نزدیک کند.

سالی که 28 هزار ایرانی کشته شدند

تلفات رانندگی در کشور در نیمه هه 80 به اوج خود رسید.اماری که تا آن زمان هر سال 10 درصد افزایش پیدا می کرد و جان هزاران ایرانی را می گرفت. در سال 84 تلفات رانندگی به اوج خود رسید و 28 هزار نفر جانشان را در تصادفات از دست دادند. سالی که علاوه بر خسارت 5 هزار میلیاردی ناشی از تصادفات، بیش از 300 هزار مجروح در آن ثبت شد.

براساس آمارهای پزشکی قانونی 214 هزار نفر در طول این دهه جانشان را از دست دادند، آماری که با تعداد شهدای جنگ تحمیلی برابری می کند. بر این اساس به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 41 تن جانشان را از دست می دادند. اماری که با تلاش پلیس و همراهی سایر  در سال 91 به زیر 19 هزار نفر رسید.

رئیس پلیس راهور در این باره می گوید: اگر اقدامات لازم در آن زمان انجام نمی شد امروز باید بیش از 60 هزار ایرانی جانشان را در تصادفات از دست می دادند. اما پلیس راهور با برنامه ریزی دقیق توانست ابتدا رشد تلفات را متوقف و سپس سالانه اقدام به کاهش این تلفات کند. اگرچه معتقدیم حتی یک مرگ برای تصادفات نیز ناراحت کننده است.

کاهش تلفات در 5 سال

در حالی که تلفات از سال 85 شیب نزولی به خود گرفت میزان خودروها،موتور سیکلت ها و افراد دارای گواهینامه رانندگی روز به روز افزایش پیدا می کرد. تلفاتی که طی سه سال گذشته با کاهش خیره کننده ای با وجود 16 میلیون وسیله نقلیه و 30 میلیون راننده  از 28 هزار نفر به زیر 19 هزار نفر کاهش پیدا کرد.

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی نیز در جلسات بسیار با اذعان به کاهش چشمگیر تلفات خواستار اقدامات پلیس راهور برای کاهش 10 درصدی تلفات در هر سال شد. آماری که به گفته احمدی مقدم در صورت رسیدن به 15 هزار کشته در پایان برنامه پنجم توسعه راضی کننده است.

گام اول را مجلس برداشت

گام اول برای کاهش تلفات را مجلس شورای اسلامی در سال 89 با تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی برداشت. قانونی که پس از 40 سال تغییر کرد و باعث شد در سال نخست اجرای طرح بیش از 10 درصد از تلفات رانندگی کاهش یابد. نمایندگان مجلس هشتم با تاکید بر کاهش تلفات قانونی جدید را تصویب کردند و براساس آن قانون هر سه سال یکبار نیز قابل بازبینی است.

طرحی که معجزه می کند

کاهش تلفات با شیبی ملایم در کشور بود تا اینکه پلیس راهور با ارائه طرح جامعی اعلام کرد می توان میزان تلفات رانندگی را در پایان برنامه پنجم توسعه به زیر 12 هزار نفر رساند. آماری که در صورت رسیدن به آن ایران رتبه نخست کاهش تلفات رانندگی را به خود اختصاص می دهد.

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور درباره این طرح به مهر می گوید:براساس طرح پلیس تمامی دستگاههای مسئول پای کار می آیند و بودجه مخصوصی نیز نیاز نیست. با اعتبارات مصوب می توان این طرح را اجرا کرد و در پایان سال 93 میزان تلفات را به زیر 12 هزار نفر رساند. اکنون در اروپا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 2.5 نفر در تصادفات کشته می شوند که این آمار در دنیا 8.1 نفر است. خوشبختانه ما توانستیم این آمار را در کشور در حالی که 23 نفر در سال 84 بود به 7.5 نفر کاهش دهیم. البته طرح های مقطعی تنها در ان زمان ها تاثیر گذار بوده و مداومتی ندارد. برای تداوم کاهش تلفات باید برنامه های بزرگری را در نظر گرفت.

وقتی مجلس گام دوم را بر می دارد

در همین حال روز گذشته نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی طرح مدیریت و کاهش حوادث و سوانح رانندگان را به تصویب رساند تا این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد. طرحی که پلیس اجرای کامل آن را برابر با کاهش 40 درصدی تلفات می داند.

سیدعیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در باره این طرح می گوید:حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر در کشور و اولین علت مرگ نیروی مولد در کشور است.با اقداماتی که طی چند سال اخیر از سوی نیروی انتظامی و دستگاه های مربوطه صورت گرفته با همکاری هلال احمر، اورژانس و قوانین بازدارنده مصوب مجلس تلفات حوادث رانندگی از 28 هزار نفر به 19 هزار نفر رسیده است. متاسفانه همچنان نگران کشته شدن 19 هزار نفر در کشور و خسارت 5 هزار میلیارد تومانی هستیم.ضمن اینکه با وجود 2 هزار نقطه حادثه خیز در کشور، ضعف قانون، نبود مدیریت مطلوب و فرسایش امکانات راهی جز رای به دو فوریت این طرح برای کاهش تلفات نداریم.

میرقسمت موسوی اصل نماینده مردم اردبیل در این باره گفت: هزینه تصادف رانندگی در سال 86، بالغ بر یکصد و هشتاد هزار میلیارد بوده است؛ بر اساس این پیشنهاد همه دستگاه ها موظف هستند که زیر نظر رئیس جمهور برای جلوگیری از این خسارات ساماندهی شوند.

رئیس پلیس راهور چه می گوید

سردار مومنی رئیس پلیس راهور در رابطه با تصویب یک فوریت این طرح در مجلس و جزئیات آن به مهر گفت:در طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس 4 مولفه انسان، راه، وسیله نقلیه و امدد و نجات و درمان به طور همزمان در کنار هم دیده شده است. از دیگر محورهای اصلی این طرح می‌توان به همپوشانی و هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای کاهش کشته‌های تصادفات و تحت پوشش قرار دادن 20 هزار کیلومتر از راه‌های کشور به صورت هوشمند و یکپارچه است.پیش‌بینی می‌کنیم با نهایی شدن این طرح تا پایان برنامه پنجم حدود 40 درصد دیگر شمار کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یافته و میزان کشته‌های تصادفات به زیر 12 هزار نفربرسد.

وی ادامه می دهد: بی شک اگر تمامی دستگاهها به وظایف تصویب شده توسط مجلس عمل کنند می توانیم به کاهش 40 درصدی دست یابیم. امیدوارم با همپوشانی موجود و همکاری تمامی دستگاههای مسئول به این نقطه مطلوب دست یابیم.

به نظر می رسد در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس و همکاری تمامی دستگاهها می توان شاهد کاهش چشمگیر کشته شدن هموطنان و جلوگیری از وارد امدن خسارت به کشور بود. اما باز هم رسیدن به این نقطه نیازمند راه و خودرو ایمن به همراه سیستم امداد و نجات پیشرفته و کامل بود. بی شک هر کدام از این مولفه ها در صورت کامل بودن می تواند درصد زیادی تلفات را کاهش دهد.